Spelpaus Självtest Spelbudget Spelpaus 24 timmar

Varför har vi låst din gräns?

När du spelar hos oss vill vi att du mår bra, att du har koll på ditt spelande och att du inte satsar mer pengar än vad din ekonomi klarar av.

Utifrån Svenska Spels spelansvarsarbete vidtar vi ibland åtgärder när vi ser att en kund spelar på ett riskfyllt sätt. Om du till exempel tidigare har varit i kontakt med spelansvarsteamet och haft ett omsorgssamtal, men fortsätter att spela riskfyllt kommer Svenska Spel att behöva vidta ytterligare åtgärder för att förhindra att du fortsätter att spela riskfyllt. 
 
Det kan vara åtgärder så som att sänka din tidsgräns, sätta in en förlustgräns för nätcasino eller sänka en insättningsgräns. Exakt vilken åtgärd som gjorts och under vilken tidsperiod din gräns är låst får du information om via e-post, eller postalt brev om du saknar en verifierad e-postadress. 

Om du satt en hög insättningsgräns har vi också kontrollerat din taxerade inkomst hos Skatteverket, vilket är offentliga uppgifter – läs mer om det nedan.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får.

Min insättningsgräns är sänkt och låst och jag har fått ett meddelande när jag loggade in att ni kontrollerat min taxerade inkomst – varför? 

Om du har valt att sätta en hög insättningsgräns, över 10 000 kr, så har du godkänt att vi kontrollerar din senaste taxerade inkomst hos Skatteverket, vilket är offentliga uppgifter. Utifrån det så har du fått en beräknad insättningsgräns, gränsen är låst och du kan därför inte höja din insättningsgräns, men du kan alltid sänka den när du så önskar.  

Kan jag ändra en låst gräns?

Nej, du kan inte höja den insättningsgräns som du fått av Svenska Spel, du kan alltid sänka din gräns när du så önskar. Om du är under 20 år kan du inte få en högre gräns än 1 000 kr per månad.

Kan jag ompröva min insättningsgräns och få en högre gräns efter att ni kontrollerat min inkomst?

Du kan ompröva om en högre insättningsgräns eller förlustgräns i butik genom att inkomma med underlag som visar att du har en ekonomisk förmåga för en högre gräns. Följande underlag kan du skicka in:

  • Underlag på sparkonto i en Svensk bank som uppgår till minst 120 000 kr (ej ISK-konton, aktiekonto, fondkonto eller obligationer). 
  • Om du fått arbete sedan föregående inkomstår så kan du skicka in din senaste lönespecifikation tillsammans med senaste kontoutdraget från utbetalning av lön till ditt bankkonto, samt ditt anställningskontrakt som avser en tillsvidareanställning. 
  • Om du har lön från utlandet så kan du skicka in den senaste deklaration från utlandet som du får lön i, samt den senaste lönespecifikation tillsammans med senaste kontoutdraget från utbetalning av lön till ditt bankkonto och ditt anställningskontrakt som avser en tillsvidareanställning.

Skicka kopior av underlagen till kontakt.sc@svenskaspel.se eller till AB Svenska Spel, Att: Utredningsgruppen, 621 80 Visby.

Vad innebär det att ni sätter min insättningsgräns utifrån min ekonomiska förmåga?

Om vi bedömt din ekonomiska förmåga betyder det att din gräns inte kan vara högre än den insättningsgräns som du fått, vilket är baserat på din senast taxerade inkomst hos Skatteverket.

Varför har ni sänkt och låst någon av mina gränser?

Om du spelat riskfyllt har Svenska Spel vidtagit åtgärder för att minska din möjlighet att spela riskfyllt, det kan till exempel vara att vi sänkt dina tidsgränser eller satt in en förlustgräns för nätcasino. Som kund får du information om vilken/vilka åtgärder som vidtagits och hur länge din gräns är låst via e-post, alternativt postalt brev om du saknar en verifierad e-postadress.  

Kan jag höja en låst gräns?

Om du fått en eller flera gränser låsta utifrån riskfyllt spelande och Svenska Spels spelansvarsarbete kan du inte höja någon gräns under den tidsperiod som din gräns är låst. Du kan dock alltid sänka dina gränser.  

Om du fått dina gränser låsta utifrån att du satt en hög insättningsgräns och blivit inkomstgranskad, behöver du kontakta oss för att justera dina tidsgränser eller förlustgränser på nätcasino. Detta gör du genom att skicka e-post med följande information; Beskriv vilken gräns du vill ändra och till vad. Kom ihåg att skicka med ditt personnummer! Skicka informationen till: kontakt.sc@svenskaspel.se

För dig som är under 20 år  

Vilka gränser gäller för mig som är under 20 år?

Du som är under 20 år kan sätta en insättningsgräns på max 1000 kr.

Varför är gränsen satt till 1000 kr för mig som är under 20 år?

Unga personer är en grupp som har en förhöjd risk för att utveckla spelproblem och behöver enligt Spellagen därför skyddas extra mycket. Lägre spelgränser minskar risken för både skuldsättning och riskspelande.

För dig som spelar tillsammans med andra

Om du vill spela med andra finns det en tjänst som heter just ”Spela Tillsammans”. Här kan du enkelt skapa ett lag och bjuda in de du vill spela med. När ni använder tjänsten är det varje enskild spelare som själv sätter in pengar till laget och varje enskild persons insättningsgräns som påverkas.

Läs mer och skapa ditt lag.

Till spelkolls huvudsida