Deltävling 19 – USA:s GP

Circuit of the Americas, Austin
Söndag 19 oktober, 2025

Öppningsår: 2012
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 5,516 km
Varv: 56
Sprint: 100 km

Amerikanarna gör allt för en bra show! Det är helt annan nivå på evenemanget runt omkring loppet när F1-cirkusen tar sig till Texas. Woody Harrelson, Shaquille O'Neal, Matthew McConaughey, Brad Pitt samt Tom Cruise är bara några av de återkommande profiler som agerat frontfigurer och gett ytterligare stjärnglans till loppet. Racet bjuder på lite luriga förutsättningar med höjdskillnader på som mest 40 meter vilket förarna inte är särskilt vana vid. Vi får också se många av de mer kända delarna från andra banor som Silverstone och Hockenheim då Circuit of the Americas, som anlades 2012, är lite av en “Best of” vad gäller layout. Flertalet kurvor är dessutom breddade för att öppna upp fler racinglinjer och oddsen för att få se omkörningar kan knappast bli bättre. 2024 sågs en sällsynt diskning då Lewis Hamilton kört i mål med en otillåten bil och fick lämna ifrån sig segern. 

F1-startsida
F1-stall
F1-förare
F1-historiska förare

Spela på F1 på Oddset

Deltävling 20 – Mexicos GP

Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Söndag 26 oktober, 2025

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 110 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: -

Efter 25 års frånvaro gjorde Mexikos GP år 2015 återigen entré i motorsportens finrum. Med en gammal baseboll-arena som huvudläktare är det kanske den häftigaste banan av dem alla. Säkert är i alla fall att den på dryga 2200 meters höjd är högst belägen av samtliga på programmet och alltid bjuder på en fantastisk publikfest. Ibland blir det också dramatiskt, något vi fick se prov på 2017 då Sir Lewis Hamilton, efter en kollision redan på första varvet med närmsta titelkonkurrenten Sebastian Vettel, kunde säkra VM-titeln med en fjärdeplats. 2024 års race präglades av Max Verstappens extremt cyniska körning i kamp med Lando Norris. Nederländaren körde stenhårt, inte sällan regelvidrigt och fick två stenhårda straff som en följd. Taktiken lönade sig dock och var en av nycklarna till att Verstappen sedermera kunde säkra sin fjärde raka VM-titel.

Deltävling 21 – Brasiliens GP

Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
Söndag 9 november, 2025

Öppningsår: 1940
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: 100 km

Sao Paulos Grand Prix, också känd som Interlagos, brukar bli en riktig folkfest med snudd på karnevalstämning. Banan, asfalten och dess faciliteter må vara slitna, men bland förarna ses loppet som ett av de roligaste att köra på hela året. Autodromen har ofta legat sist i kalendern och har bjudit på stor dramatik genom åren. Under slutsekunderna av 2008 års säsong fick vi se Lewis Hamilton stjäla både raceseger och VM-titel från den brasilianske hemmaföraren Felipe Massa i banans sista kurva. De senaste åren har bjudit på flera episka race även de. 2023 års böljande fajt om tredjeplatsen mellan Peréz och Alonso var den säsongens kanske största höjdpunkt och i regnracet 2024 sågs en av de bästa körningarna genom tiderna då Max Verstappen, i svajig bil,  körde upp sig från 17:e till första plats och säkrade sin första seger på ett halvår. 

Deltävling 22 – Las Vegas GP

Las Vegas Street Circuit, Las Vegas
Söndag 22 november, 2025

Öppningsår: 2023
Kapacitet: cirka 85 0000 åskådare (stadsbana)
Banlängd: 6,120 km
Varv: 50
Sprint: -

Formel 1 växer så det knakar på andra sidan Atlanten. Så pass att ett tredje lopp från staterna – 2011 var det inte ett enda –nu äntrar kalendern. Visst har de sparat det bästa till sist. Efter ett mindre försök att arrangera ett lopp i början av 80-talet är “The City of Lights” nu tillbaka med en stadsbana och det mest självskrivna nattracet av dem alla. Paralleller dras med Monzas så kallade Temple of Speed och det går tveklöst undan när bilarna viner förbi Caesars Palace, Bellagio, The Venetian och vidare ut på The Strip. Trots ett par rejäla arrangörsmissar, däribland hutlösa biljettpriser och lösa brunnslock som 2023 förstörde Carlos Sainz bil och tvingade asfaltsläggarna till nattskift för att täppa igen varenda brunnshål, har racen varit stora succéer och bjudit på strålande underhållning. Mängder av omkörningar – flest på hela året – och stor spänning väntar i de låga temperaturer som gjort vinterracet i Las Vegas GP till en omedelbar klassiker.

Spela på Formel 1 på Oddset

Deltävling 23 – Qatars GP

Lusail International Circuit, Lusail
28-30 november, 2025

Öppningsår: 2021
Kapacitet: 52 000 åskådare
Banlängd: 5,380 km
Varv: 57
Sprint: 100 km

Som en förmodad del i Qatars sportswashing-projekt köptes rättigheterna att arrangera ett Grand Prix in. Timingen var perfekt – det första racet gick av stapeln den 21 november 2021 och var då den näst sista tävlingen i den mest rafflande och förmodligen bästa säsongen någonsin. Loppet vanns av Red Bull Racings Max Verstappen, som förvaltade sin pole position på bästa sätt och i och med det gick upp på samma totalpoäng som Lewis Hamilton inför det avslutande racet. Under 2022 var banan inte med i kalendern då VM i fotboll pockade på uppmärksamheten, men sedan 2023 finns den hypermoderna anläggningen åter med på programmet för den lilla skara – den minsta på kalendern – som är på plats för att se säsongens sista nattrace.

Deltävling 24 – Abu Dhabis GP

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
5-7 december, 2025

Öppningsår: 2009
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 5,554 km
Varv: 55
Sprint: -

Cirkusen avslutas som vanligt i Abu Dhabi där skrytbygget Yas Marina – dyrast på kalendern med sina 15 miljarder i konstruktionskostnad –  sedan 2014 fått äran att årligen stänga F1-säsongen. Det är sällan själva titelracet avgjorts här då mästaren på senare tid ofta korats med 2-3 lopp kvar att köra, men vid de sällsynta tillfällen mästerskapet stått på spel har dramatiken å andra sidan varit total. 2010 var det inte mindre än fyra förare som gjorde upp om VM-titeln, som efter ett rafflande race kneps av Sebastian Vettel i hans första av vad som skulle bli fyra raka titlar. Ett annat exempel, det kanske allra bästa, hämtas från 2021. Allt från säkerhetsbilar, depå-strategier och triangeldramat mellan Sergio Peréz, Max Verstappen och stora rivalen Hamilton, till Latifis avåkning med fem varv kvar samt domaren Michael Masis mästerskapsavgörande beslut därefter. När racet återupptogs på sista varvet efter allmän kalabalik hade Verstappen nya däck men Hamilton hade det inte. Nederländaren tog sig förbi och vann sin första VM-titel någonsin, Mercedes gick i taket och den sjufaldigt mästerskapsvinnande britten funderade på att lägga av. Vi hoppas på liknande dramatik även detta år, även om oddsen är astronomiska.

Spela på F1 på Oddset