F1-race 2025
Formel 1-säsongen 2025 gasar vidare. Söndag 9 november väntar Brasiliens GP. Kolla in mer info om F1-racen!
Deltävling 21 – Brasiliens GP
Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
Söndag 9 november, 2025
Öppningsår: 1940
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: 100 km
Sao Paulos Grand Prix, också känd som Interlagos, brukar bli en riktig folkfest med snudd på karnevalstämning. Banan, asfalten och dess faciliteter må vara slitna, men bland förarna ses loppet som ett av de roligaste att köra på hela året. Autodromen har ofta legat sist i kalendern och har bjudit på stor dramatik genom åren. Under slutsekunderna av 2008 års säsong fick vi se Lewis Hamilton stjäla både raceseger och VM-titel från den brasilianske hemmaföraren Felipe Massa i banans sista kurva. De senaste åren har bjudit på flera episka race även de. 2023 års böljande fajt om tredjeplatsen mellan Peréz och Alonso var den säsongens kanske största höjdpunkt och i regnracet 2024 sågs en av de bästa körningarna genom tiderna då Max Verstappen, i svajig bil, körde upp sig från 17:e till första plats och säkrade sin första seger på ett halvår.
Deltävling 22 – Las Vegas GP
Las Vegas Street Circuit, Las Vegas
Söndag 22 november, 2025
Öppningsår: 2023
Kapacitet: cirka 85 0000 åskådare (stadsbana)
Banlängd: 6,120 km
Varv: 50
Sprint: -
Formel 1 växer så det knakar på andra sidan Atlanten. Så pass att ett tredje lopp från staterna – 2011 var det inte ett enda –nu äntrar kalendern. Visst har de sparat det bästa till sist. Efter ett mindre försök att arrangera ett lopp i början av 80-talet är “The City of Lights” nu tillbaka med en stadsbana och det mest självskrivna nattracet av dem alla. Paralleller dras med Monzas så kallade Temple of Speed och det går tveklöst undan när bilarna viner förbi Caesars Palace, Bellagio, The Venetian och vidare ut på The Strip. Trots ett par rejäla arrangörsmissar, däribland hutlösa biljettpriser och lösa brunnslock som 2023 förstörde Carlos Sainz bil och tvingade asfaltsläggarna till nattskift för att täppa igen varenda brunnshål, har racen varit stora succéer och bjudit på strålande underhållning. Mängder av omkörningar – flest på hela året – och stor spänning väntar i de låga temperaturer som gjort vinterracet i Las Vegas GP till en omedelbar klassiker.
Aktuella spel
Deltävling 23 – Qatars GP
Lusail International Circuit, Lusail
28-30 november, 2025
Öppningsår: 2021
Kapacitet: 52 000 åskådare
Banlängd: 5,380 km
Varv: 57
Sprint: 100 km
Som en förmodad del i Qatars sportswashing-projekt köptes rättigheterna att arrangera ett Grand Prix in. Timingen var perfekt – det första racet gick av stapeln den 21 november 2021 och var då den näst sista tävlingen i den mest rafflande och förmodligen bästa säsongen någonsin. Loppet vanns av Red Bull Racings Max Verstappen, som förvaltade sin pole position på bästa sätt och i och med det gick upp på samma totalpoäng som Lewis Hamilton inför det avslutande racet. Under 2022 var banan inte med i kalendern då VM i fotboll pockade på uppmärksamheten, men sedan 2023 finns den hypermoderna anläggningen åter med på programmet för den lilla skara – den minsta på kalendern – som är på plats för att se säsongens sista nattrace.
Deltävling 24 – Abu Dhabis GP
Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
5-7 december, 2025
Öppningsår: 2009
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 5,554 km
Varv: 55
Sprint: -
Cirkusen avslutas som vanligt i Abu Dhabi där skrytbygget Yas Marina – dyrast på kalendern med sina 15 miljarder i konstruktionskostnad – sedan 2014 fått äran att årligen stänga F1-säsongen. Det är sällan själva titelracet avgjorts här då mästaren på senare tid ofta korats med 2-3 lopp kvar att köra, men vid de sällsynta tillfällen mästerskapet stått på spel har dramatiken å andra sidan varit total. 2010 var det inte mindre än fyra förare som gjorde upp om VM-titeln, som efter ett rafflande race kneps av Sebastian Vettel i hans första av vad som skulle bli fyra raka titlar. Ett annat exempel, det kanske allra bästa, hämtas från 2021. Allt från säkerhetsbilar, depå-strategier och triangeldramat mellan Sergio Peréz, Max Verstappen och stora rivalen Hamilton, till Latifis avåkning med fem varv kvar samt domaren Michael Masis mästerskapsavgörande beslut därefter. När racet återupptogs på sista varvet efter allmän kalabalik hade Verstappen nya däck men Hamilton hade det inte. Nederländaren tog sig förbi och vann sin första VM-titel någonsin, Mercedes gick i taket och den sjufaldigt mästerskapsvinnande britten funderade på att lägga av. Vi hoppas på liknande dramatik även detta år, även om oddsen är astronomiska.