Spelpaus Självtest Spelbudget Spelpaus 24 timmar

Deltävling 14 – Belgiens GP

Circuit de Spa-Francorchamps, Liège
Söndag 28 juli, 2024

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 7,004 km
Varv: 44
Sprint: -

Klassiska Spa stoltserar med F1-cirkusens längsta varv i vad som anses vara den förmodligen bästa och farligaste racingbanan i hela världen. Banan är belägen i det belgiska bergsområdet Ardennerna vilket ofta ger väldigt oförutsägbart väder och rejäla regnskurar. Den dåliga sikten som följer med regnet har lett till två tragiska dödsolyckor på fyra år, Anthoine Hubert 2019 och Dilano van 't Hoff 2023, och gjort Circuit de Spa rejält ifrågasatt i sitt nuvarande format. Under en period i Spas långa GP-historia kom det regn 20 år i rad och det är knappt pengarna tillbaka på att regndäcken måste på någon gång även under 2024. Michael Schumacher, som under karriären kallade banan för den bästa i världen, tog här sin allra första av vad som skulle bli totalt 91 segrar.

F1-startsida
F1-stall
F1-förare
F1-historiska förare

Spela på F1 på Oddset

Deltävling 15 – Nederländernas GP

Circuit Zandvoort, Zandvoort
Söndag 25 augusti, 2024

Öppningsår: 1948
Kapacitet: 105 000 åskådare
Banlängd: 4,272 km
Varv: 72
Sprint: -

Verstappens stjärnstatus inom Formel 1 har inte gått obemärkt förbi i hemlandet. Den fick till och med Nederländerna att, efter 35 års uppehåll, åter öppna upp den klassiska banan Zandvoort år 2021. De orangea går man ur huse för att få en skymt av sin nationalidol och ingen annanstans är stödet för en förare så påtagligt som här. Banan som sådan gjordes om en del inför återkomsten och inte minst den sista kurvan innan upploppet som nu är graderad, det vill säga lutad, för att möjliggöra högre hastigheter in på start- och målsträckan. Även utgången i kurva tre är speciell då den sjunker i höjdled snabbt vilket gör att förarna, som sitter lågt i bilen, får klart begränsad sikt. Förra årets race vanns för tredje säsongen i följd av Max Verstappen, som såklart hoppas kunna upprepa bedriften framför det galna publikhavet.

Deltävling 16 – Italiens GP

Autodromo Nazionale Monza, Monza
Söndag 1 september, 2024

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 113 860 åskådare
Banlängd: 5,793 km
Varv: 53 
Sprint: -

Ikoniska Monza byggdes 1922 i utkanten av Milano och är den första specialbyggda racerbanan fortfarande i bruk i världen. Ferraris hemmaplan bjuder så gott som alltid på ett knallrött publikhav, makalös atmosfär och spektakulär racing. Kombinationen av långa raksträckor och smala chikaner är en utmaning för både förare och bilar som kräver full gas nära 75 procent av tiden. Historiskt har layouten dock inte passat hemmateamet särskilt väl och innan Leclercs oerhört efterlängtade seger 2019 hade Ferrari faktiskt inte vunnit sedan 2010 när Fernando Alonso stod överst på pallen. Bland närtida race minns vi 2021 års upplaga, vilket präglades av en incident mellan Max Verstappen och Sir Lewis Hamilton som körde ihop i chikanen i kurva 2. Holländarens bil studsade till och landade ovanpå brittens i en dråplig situation som tvingade båda förarna att bryta loppet, som sedan vanns av Daniel Ricciardo. 

Deltävling 17 – Azerbajdzjans GP

Baku City Circuit, Baku
Söndag 15 september, 2024

Öppningsår: 2016
Kapacitet: cirka 25 000 åskådare (stadsbana)
Banlängd: 6,003 km
Varv: 51
Sprint: -

Baku bjuder in till Azerbajdzjans GP. De sex kilometer långa varven gör cityracet till den näst längsta efter klassiska Spa och domineras av flera långa raksträckor. Höga hastigheter att vänta in i kurvorna vilket ger ganska stökiga lopp. Något vi sannerligen fått bevittna de senaste åren. 2017 rödflaggades loppet i dryga 20 minuter för att rensa banan från bildelar vilket tvingade samtliga bilar i depå varpå ytterligare vändor bakom säkerhetsbil följde. Till slut var hela sju förare tvungna att avbryta loppet före målgång. Ett svårslaget rekord på förhand kan tyckas, men 2018 blev trots det än värre och bjöd på fullständigt kaos. Hela åtta av 20 bilar fick ställas av i förtid. Även 2021 bjöd på ett händelserikt race där bland annat Max Verstappen fick bryta med punktering samtidigt som Lewis Hamilton stod för en sällsynt jättetabbe och bromsade bort sig fullständigt på näst sista varvet. Vi förväntar oss kaos även detta år, då oddsen på ytterligare avkörningar är lägre än någonsin.

Deltävling 18 – Singapores GP

Marina Bay Circuit, Singapore
Söndag 22 september, 2024

Öppningsår: 2008
Kapacitet: 90 000 åskådare
Banlängd: 5,073 km
Varv: 61
Sprint: -

Tävlingen på Marina Bay Circuit är något av en modern klassiker. Med Singapores imponerande skyline i bakgrunden har banan, som var den första och länge också den enda på touren att förlägga sitt lopp nattetid, etablerat sig som en favorit bland sponsorerna och fansen. En känsla som till en början inte alls delades av förarna. Kritiken mot loppet var hård i allmänhet och i synnerhet mot kurva 10, som länge kallades för “den värsta kurvan i hela Formel 1”. Något som till slut gjorde att kurvan, tillsammans med ett par andra förändringar, ritades om inför 2013. 2017 bjöds vi på dramatik då Vettel körde ihop med Verstappen och teamkamraten Räikkönen direkt efter start vilket ledde till att samtliga tre fick bryta loppet. Genom åren har just Sebastian Vettel trivts väldigt bra här – tyskens fem segrar är flest någonsin i Singapores GP – och det återstår att se om han kan hålla framförallt Verstappen och Hamilton, som jagar på fyra, bakom sig. 

Deltävling 19 – USA:s GP

Circuit of the Americas, Austin
Söndag 20 oktober, 2024

Öppningsår: 2012
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 5,516 km
Varv: 56
Sprint: 100 km

Amerikanarna kan sannerligen göra show av sport och det är helt annan nivå på evenemanget runt omkring loppet när F1-cirkusen tar sig till Texas. Woody Harrelson, Shaquille O’Neil, Matthew McConaughey, Brad Pitt och Tom Cruise är bara några av de profiler som agerat frontfigurer och gett ytterligare stjärnglans till loppet. Racet bjuder på lite luriga förutsättningar med höjdskillnader på som mest 40 meter vilket förarna inte är särskilt vana vid. Vi får också se många av de mer kända delarna från andra banor som Silverstone och Hockenheim då Circuit of the Americas, som anlades 2012, är lite av en “Best of” vad gäller layout. Flertalet kurvor är dessutom breddade för att öppna upp fler racinglinjer och oddsen för att få se omkörningar kan knappast bli bättre. Amerikanarna gör allt för en bra show.

Deltävling 20 – Mexikos GP

Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Söndag 27 oktober, 2024

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 110 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: -

Efter 25 års frånvaro gjorde Mexikos GP år 2015 återigen entré i motorsportens finrum. Med en gammal baseboll-arena som huvudläktare är det kanske den häftigaste banan av dem alla. Säkert är i alla fall att den på dryga 2200 meters höjd är högst belägen av samtliga på programmet och alltid bjuder på en fantastisk publikfest. Ibland blir det också dramatiskt, något vi fick se prov på 2017 då Sir Lewis Hamilton, efter en både cynisk kollision redan på första varvet med närmsta titelkonkurrenten Sebastian Vettel, kunde säkra VM-titeln med en fjärdeplats. 2023 års race vanns, precis som 2021 och 2022 års dito, av Max Verstappen medan hans teamkamrat tillika hemmaföraren Sergio Peréz stod för en jättetabbe och kraschade bort sig redan på första varvet. 

Deltävling 21 – Brasiliens GP

Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
Söndag 3 november, 2024

Öppningsår: 1940
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: 100 km

Sao Paulos Grand Prix, också känd som Interlagos, brukar bli en riktig folkfest med snudd på karnevalstämning. Banan, asfalten och dess faciliteter må vara slitna, men bland förarna ses loppet som ett av de roligaste att köra på hela året. Autodromen har ofta legat sist i kalendern och har bjudit på stor dramatik genom åren. Under slutsekunderna av 2008 års säsong fick vi se Lewis Hamilton stjäla både raceseger och VM-titel från den brasilianske hemmaföraren Felipe Massa i banans sista kurva. Från 2021 minns vi Hamiltons uppkörning från tionde startposition till seger tack vare Mercedes uppdaterade motor som gjorde bilen totalt överlägsen gentemot sina konkurrenter. Fjolårets sprint och påföljande race, där Peréz och Alonso gick en episkt böljande fight om tredjeplatsen, var två av säsongens absoluta höjdpunkter.

Deltävling 22 – Las Vegas GP

Las Vegas Street Circuit, Las Vegas
Söndag 23 november, 2024

Öppningsår: 2023
Kapacitet: cirka 85 0000 åskådare (stadsbana)
Banlängd: 6,120 km
Varv: 50
Sprint: -

Formel 1 växer så det knakar på andra sidan Atlanten. Så pass att ett tredje lopp från staterna nu äntrar kalendern – 2011 var det inte ett enda – och visst har de sparat det bästa till sist. Efter ett mindre försök att arrangera ett lopp i början av 80-talet är “The City of Lights” nu tillbaka med en stadsbana och det mest självskrivna nattracet av dem alla. Exakt vilken typ av racing det blir återstår att se, men då tidiga paralleller dras med Monzas så kallade Temple of Speed kommer det tveklöst gå undan när bilarna viner förbi Caesars Palace, Bellagio, The Venetian och vidare ut på The Strip. Trots par rejäla arrangörsmissar, däribland hutlösa biljettpriser och lösa brunnslock som förstörde Carlos Sainz bil och tvingade asfaltsläggarna till nattskift för att täppa igen varenda brunnshål, var racet en stor succé. Mängder av omkörningar, flest på hela året, och stor spänning bjöds i de låga temperaturerna som gjorde Las Vegas GP till en omedelbar klassiker.

Deltävling 23 – Qatar GP

Lusail International Circuit, Lusail
Söndag 1 december, 2024

Öppningsår: 2021
Kapacitet: 52 000 åskådare
Banlängd: 5,380 km
Varv: 57
Sprint: 100 km

Första F1-racet i Qatar gick av stapeln den 21 november 2021 och var då den näst sista tävlingen i den mest rafflande och förmodligen bästa F1-säsongen någonsin. Loppet vanns av Red Bull Racings Max Verstappen, som förvaltade sin pole på bästa sätt och i och med det gick upp på samma totalpoäng som Lewis Hamilton inför det avslutande racet. Under 2022 var banan inte med i kalendern då VM i fotboll pockade på uppmärksamheten, men sedan 2023 öppnar den hypermoderna anläggningen åter upp portarna för den lilla skara som är på plats för att se säsongens näst sista nattrace.

Deltävling 24 – Abu Dhabis GP

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
Söndag 8 december, 2024

Öppningsår: 2009
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 5,554 km
Varv: 55
Sprint: -

Cirkusen avslutas som vanligt i Abu Dhabi där skrytbygget för 10 miljarder, Yas Marina, sedan 2014 fått äran att årligen stänga F1-säsongen. Det är sällan själva titelracet avgjorts här då mästaren på senare tid ofta korats med 2-3 lopp kvar att köra, men vid de sällsynta tillfällen mästerskapet stått på spel har dramatiken å andra sidan varit total. 2010, då inte mindre än fyra förare gjorde upp om VM-titeln som efter ett rafflande race kneps av Sebastian Vettel i hans första av vad som skulle bli fyra raka titlar, är ett bra exempel. Ett annat, och kanske det allra bästa, hämtas från 2021. Allt från säkerhetsbilar, depå-strategier och triangeldramat mellan Sergio Peréz, Max Verstappen och stora rivalen Hamilton till Latifis avåkning med fem varv kvar samt domaren Michael Masis mästerskapsavgörande beslut därefter. När racet återupptogs på sista varvet efter allmän kalabalik hade Verstappen nya däck men Hamilton hade det inte. Nederländaren tog sig förbi och vann sin första VM-titel någonsin, vilket fick Mercedes att gå i taket och den sjufaldigt mästerskapsvinnande britten att fundera på att lägga av. Vi hoppas på liknande dramatik även detta år, även om oddsen är astronomiska.

Spela på Formel 1 på Oddset