Spelpaus Självtest Spelbudget Spelpaus 24 timmar

Deltävling 8 – Monacos GP

Circuit de Monaco, Monaco
Söndag 26 maj, 2024

Öppningsår: 1929
Kapacitet: 37 000 åskådare
Banlängd: 3,340 km
Varv: 78
Sprint: -

Kanske det mest prestigefyllda loppet i Formel 1. Lyx i överflöd i Monaco denna helg när Monte Carlos smala gator stängs av för att göra plats för idrottsårets mest glamorösa tillställning. Gator vars brunnslock måste svetsas fast för att inte ryckas upp av bilarnas aerodynamik under loppet. Banan är smal, nästan helt utan avåkningsområden och är med sina dryga 3300 meter kortast av samtliga. Det gör Circuit de Monaco nästintill omöjlig att köra om på och således är kvalet tillsammans med starten nästan viktigare för resultatet än själva racet i sig. Det belystes med all önskvärd tydlighet under 2018 när Daniel Ricciardo haltade hem en uppmärksammad seger där australiensaren, trots nästan ett halvt lopp med stora skador på bilen, lyckades hålla frustrerade motståndare bakom sig.

F1-startsida
F1-stall
F1-förare
F1-historiska förare

Spela på Oddset

Deltävling 9 – Kanadas GP

Circuit Gilles Villeneuve, Montreal
Söndag 9 juni, 2024

Öppningsår: 1978
Kapacitet: 100 000 åskådare
Banlängd: 4,361 km
Varv: 70
Sprint: -

Innan 2018 och modellen Winnie Harlows målflaggsdebacle, där hon skapade enorm förvirring för alla inblandade genom att vifta ett varv för tidigt , var Kanadas GP kanske mest känd för sin “Wall of Champions” där mängder av mästare, bland annat Gilles Villeneuve själv, fått bryta efter att ha gått i muren mellan kurva 12 och 13. Lyckligtvis utan större skador. Inför 2017 var därför arrangörerna på order av FIA till slut tvungna att korrigera vinkeln på kurvans utgång för att minska olycksrisken. Loppet är annars präglat av flera långa raksträckor och kan man hålla sig inom DRS-avstånd ut ur kurvorna finns ofta goda möjligheter att ta sig förbi på efterföljande rakor. Banan är belägen på Ile de Notre Dame, en konstgjord ö mitt i Saint Lawrence-floden i Montreal. 

Deltävling 10 – Spaniens GP

Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona
Söndag 23 juni, 2024

Öppningsår: 1991
Kapacitet: 140 700 åskådare
Banlängd: 4,655 km
Varv: 66
Sprint: -

Gynnsamma väderförhållanden, alla typer av kurvor och långa raksträckor. Kataloniens Grand Prix var tidiagre en bana F1-stallen kunde utan och innan då merparten av försäsongstesterna ägde rum här. Några speciellt spännande race blev det dock väldigt sällan och det är sannolikt en starkt bidragande orsak till att Circuit de Barcelona kommer att fasas ut ur kalendern. Från 2026 går Spaniens GP av stapeln på en stadsbana i Madrid. Att slå Sir Lewis Hamilton och Michael Schumachers rekord på sex segrar vardera ser därmer omöjligt ut för de senaste två årens solklara segrare Max Verstappen, som förutom racevinsten också var snabbast på samtliga tre träningar samt kvalet i fjol.

Deltävling 11 – Österrikes GP

Red Bull Ring, Spielberg
Söndag 30 juni, 2024

Öppningsår: 1970
Kapacitet: 40 000 åskådare
Banlängd: 4,326 km
Varv: 71
Sprint: 100 km

Red Bull Ring, tidigare känd som A1-Ring, har bara åtta kurvor totalt. Ingen annan bana har färre. Det gör det som upplagt för snabb racing med långa raksträckor där förarna får lyfta på vingen och utnyttja DRS. Förarna brukar ligga på full gas nära 70 procent av loppet. Trots att de få kurvorna kan dock flera, speciellt under regniga förhållanden, vara riktigt luriga då de dessutom sluttar. En av de mest omdiskuterade händelserna inträffade år 2002 när Rubens Barrichello efter teamorder i princip stannade några meter före mållinjen för att släppa förbi teamkamraten Schumacher i jakten på VM-titeln. Värt att notera är också fjolårets fina sprintrace, som bjöd på stor dramatik och var det främsta i sitt slag under säsongen. Både det och huvudracet vanns av Max Verstappen i hemmateamet Red Bull.

Deltävling 12 – Storbritanniens GP

Silverstone Circuit, Silverstone
Söndag 7 juli, 2024

Öppningsår: 1948
Kapacitet: 150 000 åskådare
Banlängd: 5,891 km
Varv: 52
Sprint: -

Silverstone är hemmaplan för många stall. Hela sju team har sin bas i Storbritannien. Känd för den snabba säregna kurvkombinationen Maggot, Beckets och Chapel är detta en av de stora höjdpunkterna på året när F1 kommer "hem". 2018 ryktades bli banans sista år på kalendern på grund av finansieringsproblem men efter många om och men är Silverstone kvar på programmet. Banan har genom åren framförallt gynnat bilar med hög toppfart vilket också medfört en hög olycksrisk. Något som inte hindrade Sir Lewis Hamilton att – i en av de snabbaste kurvorna på hela kalendern – putta sin närmaste konkurrent Max Verstappen av banan i en hiskelig krasch som uppmättes till makalösa 51G. Engelsmannen klarade sig i sin tur oskadd och kunde därefter, tack vare ytterst minimala domarbestraffningar, defilera hem sitt hemmarace i en av de mest uppmärksammade händelserna på många år. Silverstone byggdes annars från början som bas för de allierades bombplan under andra världskriget innan den gjordes om för motorsport. År 1950 stod Silverstone som värd för det första Formel 1-loppet någonsin.

Deltävling 13 – Ungerns GP

Hungaroring, Budapest
Söndag 21 juli, 2024

Öppningsår: 1986
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 4,381 km
Varv: 70
Sprint: -

Som första F1-lopp någonsin att ta plats bakom järnridån var Ungerns Grand Prix 1986 en milstolpe i historien. Loppet, som vanns av brassen Nelson Piquet, har funnits med i kalendern sedan dess. Är det någonstans man ska åka för att se sporten live är det här då nära 80 procent av banan är synlig från huvudläktaren tack vare dess upphöjda placering. Då banan bara används en gång per år brukar greppet däremot vara sådär och det går generellt som snabbast under loppets sista varv då bilarnas däck tryckt ned gummi i asfalten. Det gör det också svårt att köra om då förarna måste lämna den “vanliga” racelinjen för ouppkörda spår med sämre grepp. En bra startposition är därför extra viktig i Budapest. 

Deltävling 14 – Belgiens GP

Circuit de Spa-Francorchamps, Liège
Söndag 28 juli, 2024

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 7,004 km
Varv: 44
Sprint: -

Klassiska Spa stoltserar med F1-cirkusens längsta varv i vad som anses vara den förmodligen bästa och farligaste racingbanan i hela världen. Banan är belägen i det belgiska bergsområdet Ardennerna vilket ofta ger väldigt oförutsägbart väder och rejäla regnskurar. Den dåliga sikten som följer med regnet har lett till två tragiska dödsolyckor på fyra år, Anthoine Hubert 2019 och Dilano van 't Hoff 2023, och gjort Circuit de Spa rejält ifrågasatt i sitt nuvarande format. Under en period i Spas långa GP-historia kom det regn 20 år i rad och det är knappt pengarna tillbaka på att regndäcken måste på någon gång även under 2024. Michael Schumacher, som under karriären kallade banan för den bästa i världen, tog här sin allra första av vad som skulle bli totalt 91 segrar.

Deltävling 15 – Nederländernas GP

Circuit Zandvoort, Zandvoort
Söndag 25 augusti, 2024

Öppningsår: 1948
Kapacitet: 105 000 åskådare
Banlängd: 4,272 km
Varv: 72
Sprint: -

Verstappens stjärnstatus inom Formel 1 har inte gått obemärkt förbi i hemlandet. Den fick till och med Nederländerna att, efter 35 års uppehåll, åter öppna upp den klassiska banan Zandvoort år 2021. De orangea går man ur huse för att få en skymt av sin nationalidol och ingen annanstans är stödet för en förare så påtagligt som här. Banan som sådan gjordes om en del inför återkomsten och inte minst den sista kurvan innan upploppet som nu är graderad, det vill säga lutad, för att möjliggöra högre hastigheter in på start- och målsträckan. Även utgången i kurva tre är speciell då den sjunker i höjdled snabbt vilket gör att förarna, som sitter lågt i bilen, får klart begränsad sikt. Förra årets race vanns för tredje säsongen i följd av Max Verstappen, som såklart hoppas kunna upprepa bedriften framför det galna publikhavet.

Deltävling 16 – Italiens GP

Autodromo Nazionale Monza, Monza
Söndag 1 september, 2024

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 113 860 åskådare
Banlängd: 5,793 km
Varv: 53 
Sprint: -

Ikoniska Monza byggdes 1922 i utkanten av Milano och är den första specialbyggda racerbanan fortfarande i bruk i världen. Ferraris hemmaplan bjuder så gott som alltid på ett knallrött publikhav, makalös atmosfär och spektakulär racing. Kombinationen av långa raksträckor och smala chikaner är en utmaning för både förare och bilar som kräver full gas nära 75 procent av tiden. Historiskt har layouten dock inte passat hemmateamet särskilt väl och innan Leclercs oerhört efterlängtade seger 2019 hade Ferrari faktiskt inte vunnit sedan 2010 när Fernando Alonso stod överst på pallen. Bland närtida race minns vi 2021 års upplaga, vilket präglades av en incident mellan Max Verstappen och Sir Lewis Hamilton som körde ihop i chikanen i kurva 2. Holländarens bil studsade till och landade ovanpå brittens i en dråplig situation som tvingade båda förarna att bryta loppet, som sedan vanns av Daniel Ricciardo. 

Deltävling 17 – Azerbajdzjans GP

Baku City Circuit, Baku
Söndag 15 september, 2024

Öppningsår: 2016
Kapacitet: cirka 25 000 åskådare (stadsbana)
Banlängd: 6,003 km
Varv: 51
Sprint: -

Baku bjuder in till Azerbajdzjans GP. De sex kilometer långa varven gör cityracet till den näst längsta efter klassiska Spa och domineras av flera långa raksträckor. Höga hastigheter att vänta in i kurvorna vilket ger ganska stökiga lopp. Något vi sannerligen fått bevittna de senaste åren. 2017 rödflaggades loppet i dryga 20 minuter för att rensa banan från bildelar vilket tvingade samtliga bilar i depå varpå ytterligare vändor bakom säkerhetsbil följde. Till slut var hela sju förare tvungna att avbryta loppet före målgång. Ett svårslaget rekord på förhand kan tyckas, men 2018 blev trots det än värre och bjöd på fullständigt kaos. Hela åtta av 20 bilar fick ställas av i förtid. Även 2021 bjöd på ett händelserikt race där bland annat Max Verstappen fick bryta med punktering samtidigt som Lewis Hamilton stod för en sällsynt jättetabbe och bromsade bort sig fullständigt på näst sista varvet. Vi förväntar oss kaos även detta år, då oddsen på ytterligare avkörningar är lägre än någonsin.

Deltävling 18 – Singapores GP

Marina Bay Circuit, Singapore
Söndag 22 september, 2024

Öppningsår: 2008
Kapacitet: 90 000 åskådare
Banlängd: 5,073 km
Varv: 61
Sprint: -

Tävlingen på Marina Bay Circuit är något av en modern klassiker. Med Singapores imponerande skyline i bakgrunden har banan, som var den första och länge också den enda på touren att förlägga sitt lopp nattetid, etablerat sig som en favorit bland sponsorerna och fansen. En känsla som till en början inte alls delades av förarna. Kritiken mot loppet var hård i allmänhet och i synnerhet mot kurva 10, som länge kallades för “den värsta kurvan i hela Formel 1”. Något som till slut gjorde att kurvan, tillsammans med ett par andra förändringar, ritades om inför 2013. 2017 bjöds vi på dramatik då Vettel körde ihop med Verstappen och teamkamraten Räikkönen direkt efter start vilket ledde till att samtliga tre fick bryta loppet. Genom åren har just Sebastian Vettel trivts väldigt bra här – tyskens fem segrar är flest någonsin i Singapores GP – och det återstår att se om han kan hålla framförallt Verstappen och Hamilton, som jagar på fyra, bakom sig. 

Deltävling 19 – USA:s GP

Circuit of the Americas, Austin
Söndag 20 oktober, 2024

Öppningsår: 2012
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 5,516 km
Varv: 56
Sprint: 100 km

Amerikanarna kan sannerligen göra show av sport och det är helt annan nivå på evenemanget runt omkring loppet när F1-cirkusen tar sig till Texas. Woody Harrelson, Shaquille O’Neil, Matthew McConaughey, Brad Pitt och Tom Cruise är bara några av de profiler som agerat frontfigurer och gett ytterligare stjärnglans till loppet. Racet bjuder på lite luriga förutsättningar med höjdskillnader på som mest 40 meter vilket förarna inte är särskilt vana vid. Vi får också se många av de mer kända delarna från andra banor som Silverstone och Hockenheim då Circuit of the Americas, som anlades 2012, är lite av en “Best of” vad gäller layout. Flertalet kurvor är dessutom breddade för att öppna upp fler racinglinjer och oddsen för att få se omkörningar kan knappast bli bättre. Amerikanarna gör allt för en bra show.

Deltävling 20 – Mexikos GP

Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Söndag 27 oktober, 2024

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 110 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: -

Efter 25 års frånvaro gjorde Mexikos GP år 2015 återigen entré i motorsportens finrum. Med en gammal baseboll-arena som huvudläktare är det kanske den häftigaste banan av dem alla. Säkert är i alla fall att den på dryga 2200 meters höjd är högst belägen av samtliga på programmet och alltid bjuder på en fantastisk publikfest. Ibland blir det också dramatiskt, något vi fick se prov på 2017 då Sir Lewis Hamilton, efter en både cynisk kollision redan på första varvet med närmsta titelkonkurrenten Sebastian Vettel, kunde säkra VM-titeln med en fjärdeplats. 2023 års race vanns, precis som 2021 och 2022 års dito, av Max Verstappen medan hans teamkamrat tillika hemmaföraren Sergio Peréz stod för en jättetabbe och kraschade bort sig redan på första varvet. 

Deltävling 21 – Brasiliens GP

Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
Söndag 3 november, 2024

Öppningsår: 1940
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71
Sprint: 100 km

Sao Paulos Grand Prix, också känd som Interlagos, brukar bli en riktig folkfest med snudd på karnevalstämning. Banan, asfalten och dess faciliteter må vara slitna, men bland förarna ses loppet som ett av de roligaste att köra på hela året. Autodromen har ofta legat sist i kalendern och har bjudit på stor dramatik genom åren. Under slutsekunderna av 2008 års säsong fick vi se Lewis Hamilton stjäla både raceseger och VM-titel från den brasilianske hemmaföraren Felipe Massa i banans sista kurva. Från 2021 minns vi Hamiltons uppkörning från tionde startposition till seger tack vare Mercedes uppdaterade motor som gjorde bilen totalt överlägsen gentemot sina konkurrenter. Fjolårets sprint och påföljande race, där Peréz och Alonso gick en episkt böljande fight om tredjeplatsen, var två av säsongens absoluta höjdpunkter.

Deltävling 22 – Las Vegas GP

Las Vegas Street Circuit, Las Vegas
Söndag 23 november, 2024

Öppningsår: 2023
Kapacitet: cirka 85 0000 åskådare (stadsbana)
Banlängd: 6,120 km
Varv: 50
Sprint: -

Formel 1 växer så det knakar på andra sidan Atlanten. Så pass att ett tredje lopp från staterna nu äntrar kalendern – 2011 var det inte ett enda – och visst har de sparat det bästa till sist. Efter ett mindre försök att arrangera ett lopp i början av 80-talet är “The City of Lights” nu tillbaka med en stadsbana och det mest självskrivna nattracet av dem alla. Exakt vilken typ av racing det blir återstår att se, men då tidiga paralleller dras med Monzas så kallade Temple of Speed kommer det tveklöst gå undan när bilarna viner förbi Caesars Palace, Bellagio, The Venetian och vidare ut på The Strip. Trots par rejäla arrangörsmissar, däribland hutlösa biljettpriser och lösa brunnslock som förstörde Carlos Sainz bil och tvingade asfaltsläggarna till nattskift för att täppa igen varenda brunnshål, var racet en stor succé. Mängder av omkörningar, flest på hela året, och stor spänning bjöds i de låga temperaturerna som gjorde Las Vegas GP till en omedelbar klassiker.

Deltävling 23 – Qatar GP

Lusail International Circuit, Lusail
Söndag 1 december, 2024

Öppningsår: 2021
Kapacitet: 52 000 åskådare
Banlängd: 5,380 km
Varv: 57
Sprint: 100 km

Första F1-racet i Qatar gick av stapeln den 21 november 2021 och var då den näst sista tävlingen i den mest rafflande och förmodligen bästa F1-säsongen någonsin. Loppet vanns av Red Bull Racings Max Verstappen, som förvaltade sin pole på bästa sätt och i och med det gick upp på samma totalpoäng som Lewis Hamilton inför det avslutande racet. Under 2022 var banan inte med i kalendern då VM i fotboll pockade på uppmärksamheten, men sedan 2023 öppnar den hypermoderna anläggningen åter upp portarna för den lilla skara som är på plats för att se säsongens näst sista nattrace.

Deltävling 24 – Abu Dhabis GP

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
Söndag 8 december, 2024

Öppningsår: 2009
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 5,554 km
Varv: 55
Sprint: -

Cirkusen avslutas som vanligt i Abu Dhabi där skrytbygget för 10 miljarder, Yas Marina, sedan 2014 fått äran att årligen stänga F1-säsongen. Det är sällan själva titelracet avgjorts här då mästaren på senare tid ofta korats med 2-3 lopp kvar att köra, men vid de sällsynta tillfällen mästerskapet stått på spel har dramatiken å andra sidan varit total. 2010, då inte mindre än fyra förare gjorde upp om VM-titeln som efter ett rafflande race kneps av Sebastian Vettel i hans första av vad som skulle bli fyra raka titlar, är ett bra exempel. Ett annat, och kanske det allra bästa, hämtas från 2021. Allt från säkerhetsbilar, depå-strategier och triangeldramat mellan Sergio Peréz, Max Verstappen och stora rivalen Hamilton till Latifis avåkning med fem varv kvar samt domaren Michael Masis mästerskapsavgörande beslut därefter. När racet återupptogs på sista varvet efter allmän kalabalik hade Verstappen nya däck men Hamilton hade det inte. Nederländaren tog sig förbi och vann sin första VM-titel någonsin, vilket fick Mercedes att gå i taket och den sjufaldigt mästerskapsvinnande britten att fundera på att lägga av. Vi hoppas på liknande dramatik även detta år, även om oddsen är astronomiska.