Schema GP-tävlingar 2019

Till startsidan för Formel 1.

Spela på F1, vinnare av racen, VM, och mycket mer på Oddset.

Deltävling 1 - Australiens GP

Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne
15-17 mars 2019

Öppningsår: 1953
Kapacitet: 80 000 åskådare
Banlängd: 5,303 km
Varv: 58

Australiens Grand Prix är som vanligt först ut på Formel 1-året. Melbourne Grand Prix Circuit invigdes 1996 och är förmodligen bildskönast av samtliga banor på touren med den läckra sjön som mittpunkt. Banan är snabb och förhållandevis lättkörd, vilket generellt ger ganska få omkörningsmöjligheter. Förarna brukar kunna gå på full gas cirka 60-65 procent av varvet och redan här blir det därför intressant att se hur de nya reglerna gällande bilarnas aerodynamik slår ut. Både fram- och bakvinge har ritats om för att minska luftströmmarna som skapas bakom bilarna för att göra det lättare att köra om. Precis som 2017 vanns förra årets race av Vettel före antagonisten Hamilton som återigen misslyckades med att förvalta sin pole position.

Deltävling 2 - Bahrains GP

Bahrain International Circuit, Sakhir
29-31 mars 2019

Öppningsår: 70 000 åskådare
Kapacitet: 2004
Banlängd: 5,412 km
Varv: 57

En av de kurvigaste banorna på kalendern som också anses vara en av de säkraste tack vare stora avåkningssområden. Förra året var det Sebastian Vettel som knep segern i sin Ferrari före de båda Mercedesförarna Bottas och Hamilton. På grund av sitt läge mitt i öknen har arrangören tvingats spreja ett sorts lim över sanden runt banan för att den inte ska blåsa in över asfalten under loppet. Det är också den enda banan som inte delar ut champagne till vinnaren och de tre lyckliga på podiet får istället nöja sig med ett slags rosévatten som kallas Waard. Det första Bahrain Grand Prix kördes år 2004 vilket också var det första Formel 1-loppet i Mellanöstern. Loppet vanns av Michael Schumacher i sin Ferrari. Värt att notera är också att vi den 31:e mars drar tillbaka klockan en timme och ställer om till sommartid.

Deltävling 3 - Kinas GP

Shanghai International Circuit, Shanghai
12-14 april 2019

Öppningsår: 2004
Kapacitet: 200 000 åskådare
Banlängd: 5,451 km
Varv: 56

Shanghai bjuder på på en av de mer svårbemästrade banorna. Fokus ligger på kurvhantering snarare än topphastighet och med få långa DRS-zoner har det på senare år varit relativt svårt att köra om. Det märktes dock inte förra året då Daniel Ricciardo fick ställa sig högst upp på pallen efter säsongens mest imponerande uppkörning från sjätte startplats. Det skall sägas att han fick viss assistans av teamkollegan Max Verstappen som körde på Vettels bil halvvägs in i loppet vilket gjorde det minst sagt svårt för tysken att försvara sin Pole. Det var också här en viss Michael Schumacher körde hem sin sista seger år 2006.

Deltävling 4 - Azerbajdzjans GP

Baku City Circuit, Baku
26-28 april 2019

Öppningsår: 2016
Kapacitet: 18 500 åskådare
Banlängd: 6,003 km
Varv: 51

Det första cityracet för säsongen körs i den azerbajdzjanska huvudstaden Baku. Ett race som äntrade programmet så sent som 2016. De sex kilometer långa varven gör banan till den näst längsta efter klassiska Spa och domineras av flera långa raksträckor. Höga hastigheter att vänta in i kurvorna vilket ger ganska stökiga lopp. Något vi sannerligen fått bevittna de senaste två åren. 2017 rödflaggades loppet i dryga 20 minuter för att rensa banan från bildelar vilket tvingade samtliga bilar i depå varpå ytterligare vändor bakom säkerhetsbil följde. Tillslut var hela sju förare tvungna att avbryta loppet före målgång. Ett svårslaget rekord på förhand kan tyckas, men 2018 blev trots det än värre och bjöd på fullständigt kaos. Hela 8 av 20 bilar (!) fick ställas av i förtid där bland annat Romain Grosjean ville skylla sin helt ohotade krasch bakom säkerhetsbilen på vår svenske hackkyckling Marcus Ericsson som inte ens var i närheten. Oddsen på ytterligare avkörningar i år är knappast höga. Bäst på att undvika vrakdelarna var hursomhelst Sebastian Vettel som vann i sin Ferrari.    

Deltävling 5 - Spaniens GP

Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona
10-12 maj 2019

Öppningsår: 1991
Kapacitet: 140 700 åskådare
Banlängd: 4,655 km
Varv: 66

Förmodligen den bana F1-stallen känner till allra bäst då merparten av försäsongstesterna äger rum här. Gynnsamma väderförhållanden, alla typer av kurvor och långa raksträckor lockar stallen och i grund och botten är det också en grym bana. Eftersom så stor del av testerna görs här blir det dock ofta relativt små skillnader på bilarna då samtliga team i princip lyckas maximera bilens inställningar. Bilens topphastighet brukar vara extra avgörande här. Precis som 2017 vanns förra årets lopp av Lewis Hamilton, före teamkollegan Bottas, efter att britten förvaltat sin pole position på bästa sätt.

Deltävling 6 - Monacos GP

Circuit de Monaco, Monaco
23-26 maj 2019

Öppningsår: 1929
Kapacitet: 37 000 åskådare
Banlängd: 3,340 km
Varv: 78

Kanske det mest prestigefyllda loppet i Formel 1. Lyx i överflöd i Monaco denna helg när Monte Carlos gator stängs av för att göra plats för F1-årets mest glamorösa tillställning. Banan är smal, nästan helt utan avåkningsområden och är med sina dryga 3300 meter kortast av samtliga. Det gör att Circuit de Monaco är väldigt svår att köra om på och ställer extremt höga krav på förarna. Det belystes med all önskvärd tydlighet under 2018 när Daniel Ricciardo haltade hem en uppmärksammad seger där australiensaren, trots nästan ett halvt lopp med ganska stora skador på bilen, lyckades hålla samtliga bilar bakom sig. Starten är således särskilt viktig i detta lopp för att inte trassla in sig på de smala gatorna. Trots de många kurvorna kommer bilarna ändå upp i så hög fart att samtliga lock på avloppsbrunnarna måste svetsas fast för att inte ryckas upp av bilarnas aerodynamik under loppet.

Deltävling 7 - Kanadas GP

Circuit Gilles Villeneuve, Montreal
7-9 juni 2019

Öppningsår: 1978
Kapacitet: 100 000 åskådare
Banlängd: 4,361 km
Varv: 70

Innan 2018 och modellen Winnie Harlows målflaggsdebacle där hon viftade ett varv för tidigt (vilket skapade stor förvirring hos förarna och ett ramaskri utan dess like hos fansen) var Kanadas GP kanske mest känd för sin “Wall of Champions” där mängder av mästare, bland annat Gilles VIllenueve själv, fått bryta efter att ha gått i muren mellan kurva 12 och 13. Lyckligtvis utan större skador. Inför 2017 var därför arrangörerna på order av FIA tillslut tvungna att korrigera vinkeln på kurvans utgång för att minska olycksrisken. Loppet är annars präglat av flera långa raksträckor och kan man hålla sig inom DRS-avstånd ut ur kurvorna finns ofta goda möjligheter att ta sig förbi på efterföljande rakor. Banan är belägen på Ile de Notre Dame, en konstgjord ö mitt i Saint Lawrence-floden i Montreal.

Deltävling 8 - Frankrikes GP

Circuit Paul Ricard, Le Castellet
21-23 juni 2019

Öppningsår: 1970
Kapacitet: 90 000 åskådare
Banlängd: 5,842 km
Varv: 53

Malaysias GP utgick inför säsongen 2018 och gjorde istället plats för både Frankrikes och Tysklands GP. Klassiska Circuit Paul Ricard ligger återigen först av de två i kalendern där förra årets comeback kom efter nästan 30 års frånvaro från Formel 1. 1990 var det Alain Prosts som körde hem segern i sin Ferrari efter att Nigel Mansell tappat från pole position. Förra årets race vanns av Lewis Hamilton på en bana som trots det långa uppehållet inte förändrats mer än att den extremt långa raksträckan på 1.8 km har delats av med en chikan vilket ger ytterligare en fin omkörningsmöjlighet.

Deltävling 9 - Österrikes GP

Red Bull Ring, Spielberg
28-30 juni 2019

Öppningsår: 1970
Kapacitet: 40 000 åskådare
Banlängd: 4,326 km
Varv: 71

Red Bull Ring, tidigare känd som A1-Ring, har bara åtta kurvor totalt. Ingen annan bana har färre. Det gör det som upplagt för snabb racing med långa raksträckor där förarna får lyfta på vingen och utnyttja DRS. Förarna brukar ligga på full gas nära 70 procent av loppet. Trots att det bara finns åtta kurvor kan dock flera, speciellt under regniga förhållanden, vara riktigt luriga då de dessutom sluttar nedåt. En av de mest omdiskuterade händelserna inträffade år 2002 när Rubens Barrichello efter teamorder i princip stannade några meter före mållinjen för att släppa förbi teamkamraten Schumacher i jakt på VM-titeln. Värt att notera är också att “hemmateamet” Red Bull Racing, även om de är baserade i Storbritannien, förra året tog sin första seger på banan genom Max Verstappen.

Deltävling 10 - Storbritanniens GP

Silverstone Circuit, Silverstone
12-14 juli 2019

Öppningsår: 1948
Kapacitet: 150 000 åskådare
Banlängd: 5,891 km
Varv: 52

Tillsammans med Barcelona lite av en hemmaplan för många stall. Hela sju team har sin bas i Storbritannien. Känd för den snabba säregna kurvkombinationen Maggot, Beckets och Chapel är detta en av de stora höjdpunkterna på året när F1 kommer "hem". 2018 ryktades bli banans sista år på kalendern på grund av finansieringsproblem men efter många om och men är Silverstone kvar på programmet. Banan har genom åren framförallt gynnat bilar med hög toppfart men har precis som många andra byggs om för att sänka farten och på så vis minska olycksrisken. Silverstone byggdes från början som bas för de allierades bombplan under andra världskriget men gjordes sedan om för motorsport. År 1950 stod Silverstone som värd för det första Formel 1-loppet någonsin.

Deltävling 11 - Tysklands GP

Hockenheimring, Baden-Württemberg
26-28 juli 2019

Öppningsår: 1932
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 4,571 km
Varv: 67

Hockenheimring gjorde även den comeback under 2018. Banan var dock med så sent som 2016 och både team samt förare är således välbekanta med Tysklands nygamla Grand Prix som förra året vanns av Hamilton före Bottas. Banan har byggts om och kortats ner flertalet gånger för att få ned de från början extremt höga farterna och på så vis minska olycksrisken. En av de mer noterbara händelserna från denna klassiska bana var när Formel 1-legendaren Alain Prost år 1986 fick slut på bensin på sista varvet och till publikens stora förtjusning försökte putta bilen i mål på egen hand.

Deltävling 12 - Ungerns GP

Hungaroring, Budapest
2-4 augusti 2019

Öppningsår: 1986
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 4,381 km
Varv: 70

Som första F1-lopp någonsin att ta plats bakom järnridån var Ungerns Grand Prix 1986 en milstolpe i historien. Loppet, som vanns av brassen Nelson Piquet, har funnits med i kalendern sedan dess. Är det någonstans man skall åka för att se sporten live är det här då nära 80 procent av banan är synlig från huvudläktaren på grund av dess upphöjda placering. Då banan bara används en gång per år brukar greppet vara sådär och det går generellt som snabbast under loppets sista varv då bilarnas däck tryckt ned gummi i asfalten. Det gör det också svårt att köra om då förarna måste lämna den “vanliga” racelinjen för ouppkörda spår med sämre grepp. En bra startposition är därför extra viktig i Budapest.

Deltävling 13 - Belgiens GP

Circuit de Spa-Francorchamps, Liege
30 augusti - 1 september 2019

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 70 000 åskådare
Banlängd: 7,004 km
Varv: 44

Klassiska Spa stoltserar med F1-cirkusens längsta bana i vad som anses vara den förmodligen bästa racingbanan i hela världen. Circuit de Spa har allt förutom optimala väderförhållanden. Banan är belägen i det belgiska bergsområdet Ardennerna vilket ofta ger väldigt oförutsägbart väder och rejäla regnskurar. Det är knappt pengarna tillbaka på att regndäcken måste på någon gång under loppet. Under en period i Spas långa GP-historia kom det regn 20 år i rad. Michael Schumacher, som kallat banan för den bästa i världen, tog här sin allra första av vad som skulle bli totalt 91 segrar.

Deltävling 14 - Italiens GP

Autodromo Nazionale Monza, Monza
6-8 september 2019

Öppningsår: 1922
Kapacitet: 113 860 åskådare
Banlängd: 5,793 km
Varv: 53

Ikoniska Monza i utkanten av Milano byggdes 1922 och är den första specialbyggda racerbanan fortfarande i bruk i världen. Ferraris hemmaplan bjuder så gott som alltid på ett knallrött publikhav, makalös atmosfär och spektakulär racing. Kombinationen av långa raksträckor och smala chikaner är en utmaning för både förare och bilar som kräver full gas nära 75 procent av tiden. Layouten verkar dock inte passa hemmateamet särskillt väl. Senaste gången Ferrari stod som segrare var nämligen 2010 då Fernando Alonso stod överst på pallen. Folket nere på stöveln längtar såklart efter att än en gång få se sin klarröda favoritbil först över mållinjen och det återstår att se om 2019 går den italienska massan till mötes.

Deltävling 15 - Singapores GP

Marina Bay Circuit, Singapore
20-22 september 2019

Öppningsår: 2008
Kapacitet: 90 000 åskådare
Banlängd: 5,073 km
Varv: 61

Marina Bay Circuit är speciell på så vis att det är det enda lopp som körs nattetid och är med det ensam i sitt slag på Formel 1-kartan. Som en av de nyaste banorna på touren har Singapores GP, med stadens imponerande skyline i bakgrunden snabbt etablerat sig som en favorit bland sponsorerna. Bland förarna fick dock loppet till en början utstå hård kritik där kurva 10 kallats för “den värsta kurvan i hela Formel 1”. Kritiken gjorde tillslut att den byttes ut inför 2013. Förra året bjöds vi på dramatik direkt då Vettel körde ihop med Verstappen och teamkamraten Räikkönen direkt efter start vilket ledde till att samtliga tre fick bryta loppet. Efter Lewis Hamiltons seger 2018 tangerade han Sebastian Vettels rekord med fyra segrar. Kan någon av dessa herrar kan bli ensam herre på täppan under 2019?

Deltävling 16 - Rysslands GP

Sotji Autodrom, Sotji
27-29 september 2019

Öppningsår: 2014
Kapacitet: 55 000 åskådare
Banlängd: 5,853 km
Varv: 53

Rysslands GP, som är inne på sitt sjätte år i kalendern, har efter många om och men hittat ett fast datum i schemat. För första gången någonsin körs loppet under samma helg två år i rad efter att tidigare flyttats hejvilt mellan vår och höst. Banan, som är tredje längst av alla, slingrar sig mellan arenorna från stadens vinter-OS 2014 och kombinerar flera långa raksträckor med snabba flacka kurvor. Detta öppnar upp fina DRS-möjligheter och gör tävlingen till en av de snabbaste. Förra året vanns loppet av Lewis Hamilton föjld av teamkamraten Valtteri Bottas som inte riktigt lyckades förvalta sin Pole.

Deltävling 17 - Japans GP

Suzuka International Circuit, Suzuka
11-13 oktober 2019

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 155 000 åskådare
Banlängd: 5,807 km
Varv: 53

Suzuka är även den en av de snabbaste under året. Banan, som i grunden påminner om en åtta på så vis att en sektion passerar över den andra på en liten bro, är notoriskt hård på däcken. Det gör att körriktningen går både med- och moturs. Layouten gör även plats för många fina kurvor längs vägen och bilarnas downforce och kurvhantering är helt avgörande runt det ikoniska pariserhjulet i anslutning till banan. Är bortsett från Monaco kanske den mest krävande banan för formel 1-förarna under året.

Deltävling 18 - Mexikos GP

Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexiko City
25-27 oktober 2019

Öppningsår: 1962
Kapacitet: 110 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71

Efter 25 års frånvaro gjorde Mexikos GP år 2015 återigen entré i motorsportens finrum. Med en gammal baseboll-arena som huvudläktare är det kanske den häftigaste banan av dem alla. Säkert är i alla fall att den på dryga 2200 meters höjd är högst belägen av samtliga på programmet och alltid bjuder på en fantastiskt publikfest. Något vi fick se prov på 2017 då Lewis Hamilton, efter en kollision redan på första varvet med närmsta titelkonkurrenten Sebastian Vettel, med en fjärdeplats kunde säkra VM-titeln.

Deltävling 19 - USA:s GP

Circuit of the Americas, Austin
1-3 november 2019

Öppningsår: 2012
Kapacitet: 120 000 åskådare
Banlängd: 5,516 km
Varv: 56

Amerikanarna kan sannerligen göra show av sport och det är helt ny nivå på evenemanget runt omkring loppet  när F1-cirkusen tar sig till Texas. Woody Harrelson och Owen Wilson är några av de profiler som agerat frontfigurer och gett ytterligare stjärnglans till loppet som förra året vanns av ingen mindre än Kimi Räikkönen. Det var finnens första raceseger på över fem och ett halvt år vilket förmodligen även var hans sista då han nu kör för Alfa Romeo. Banan bjuder på lite luriga förutsättningar med höjdskillnader på som mest 40 meter vilket förarna inte är särskilt vana vid. Vi får också se många av de mer kända delarna från andra banor som Silverstone och Hockenheim då Circuit of the Americas, som anlades 2012, är lite av en “Best of” vad gäller layout. Flertalet kurvor är breddade för att öppna upp fler racinglinjer och oddsen för att få se omkörningar kan knappast bli bättre. Amerikanarna gör allt för en bra show!

Deltävling 20 - Brasiliens GP

Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
15-17 november 2019

Öppningsår: 1940
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 4,304 km
Varv: 71

Sao Paulos Grand Prix, också känd som Interlagos, brukar bli en riktig folkfest med snudd på karnevalstämning. Banan, asfalten och dess faciliteter må vara slitna, men bland förarna ses loppet som ett av de roligaste att köra på hela året. Autodromen har ofta legat sist i kalendern och har bjudit på stor dramatik genom åren. Under slutsekunderna av 2008 års säsong fick vi se Lewis Hamilton stjäla både raceseger och VM-titel från den brasilianske hemmaföraren Felipe Massa i banans sista kurva.

Deltävling 21 - Abu Dhabis GP

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
29 november - 1 december 2019

Öppningsår: 2009
Kapacitet: 60 000 åskådare
Banlängd: 5,554 km
Varv: 55

Cirkusen avslutas som vanligt i Abu Dhabi där skrytbygget för 10 miljarder Yas Marina sedan 2014 fått äran att årligen stänga F1-säsongen. Det är dock sällan själva titelracet avgjorts här då mästaren på senare tid ofta korats med 2-3 lopp kvar att köra. Så var fallet även 2018. Ett och annat nervkittlande race har dock körts här där inte minst år 2010 sticker ut. Också då årets sista tävling där, inte nog med att det var comebackande Robert Kubicas senaste Formel 1-lopp, inte mindre än fyra förare gjorde upp om VM-titeln. Bucklan kneps av Sebastian Vettel i hans första av vad som skulle bli fyra raka titlar. I och med de nya vikt- och aerodynamikreglerna samt det faktum att det finns fler gummiblandningar att välja på bland däcken från Pirelli finns på förhand alla förutsättningar för ett jämnt och spännande avgörande även i år!

Spela på F1, vinnare av racen, VM och mycket mer på Oddset.

Till startsidan för Formel 1.